Perché è importante leggere

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Come leggere un libro

Tutti i contenuti di Francesco Peri

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    Gio, 06/11/2014 - 11:30

    Béla TarrArticolo pubblicato sulla Webzine Sul Romanzo n. 1/2014.

    Il 2013 è stato un anno di tardivo ma dovuto riconoscimento per due grandi artisti ungheresi già legati da scurissime convergenze: il romanziere e sceneggiatore László Krasznahorkai (1954) e il regista Béla Tarr (1955), il duo penna-cinepresa più inscindibile e necessario della filmografia est-europea insieme al tandem Jiří Menzel/Bohumil Hrabal, ai quali stanno come l’antica maschera tragica al sogghigno bonario della satira.

    Nei mesi in cui l’editore Zandonai, segnando il debutto nel nostro Paese di uno dei maggiori autori magiari viventi, dava alle stampe un’improcrastinabile edizione italiana di Melancolia della resistenza [Az ellenállás melankóliája], emblematicamente datato 1989, la sempre brillante collana “Directors’ Cuts” di Wallflower/Columbia...

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    Ven, 04/07/2014 - 11:30

    Jinbocho, la città delle piccole librerie antiquarieIkebana

    Andare per libri a Tokyo è sempre un’avventura speciale, un delicato equilibrio di stupore, delizia e frustrazione.

    Sunshine-dōri, Ikebukuro Est: il viale d’accesso a quello che per anni è stato il più grande shopping mall di Tokyo. Tra finti dolciumi italiani da 16 000 calorie e grattacieli foderati al neon, le casse di un negozio di accessori rosa rovesciano sui marciapiedi un pezzo death metal. Dall’angolo di fronte, con un incongruo effetto di interferenza, risponde una stridula vocetta kawaii. In preda a una grave dissonanza cognitiva mi sfilo dalla calca e riparo nel vicino Book Off, l’equivalente giapponese del Libraccio, dove chi ha buone gambe (requisito vitale in un Paese dove non esistono panchine) può rimanere in piedi per ore leggendo manga a sbafo. Sensibile all’armonia dei contrari, cerco e trovo a prezzo di copiose sudorazioni l’Elogio dell’ombra di Tanizaki. Il raffinato apologeta dell’estetica tradizionale, invece di parlare del sabi e dei...

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    Dom, 08/06/2014 - 11:30

    Back catalogueOn top of being the smartest woman writer of her time, a resourceful columnist, a scholar of Christian mysticism, and a self-proclaimed authority on Galician traditional recipes, lady Emilia Pardo Bazán (1851-1921) just so happens to be the prime mover of Spanish naturalismo and one of its finest theorists to date. At a time when B-tier Zola clones had scarcely begun to pop up in Madrid, her essay collection La cuestión palpitante and her feuilletons from Paris provided a balanced and passionate if quite idiosyncratic reckoning with the problems of the “experimental novel”. Her distinguished contemporary and critic, Leopoldo Alas aka “Clarín”, was possibly a more accomplished master of form and plot development, as forever established by his 1885 masterpiece, La regenta, but in the long run, despite her occasional changes of heart, the ever buoyant and uncannily productive Pardo Bazán had more to show for her lifetime work than any of her Castilian rivals.

    Whether Los pazos de Ulloa [The House of Ulloa, 1886] is her best or most representative book can be debated, but it...

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    Dom, 11/05/2014 - 11:30

    Back Catalogue, Anton Hansen TammsaareWhen I saw it on a bookstore shelf, I knew I could not miss out on this. A comparatively obscure five-volume novel from Estonia, filling up the better part of 3.000 pages, sounded like the quintessence of all I stand for in literature history. What was not to like? Little did I suspect, however, that this oversized discovery would also prove to be one of my most genuinely emotional reading experiences in years, going far beyond scholarly bravado and fetishistic consumption. Even as I write this note, the novel’s atmosphere and characters continue to vibrate in my mind like a fond memory from childhood. Whatever irony there was in me reading just such a book, it is gone. A shade less dismal and modernistic than Frans Eemil Sillanpää’s tale of Finnish peasantry, Meek Heritage (1919), Tammsaare’s epic of north-Estonian rural life is an equally powerful monument to the grandeur of humble things.

    I would like to...

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    Mer, 26/03/2014 - 12:30

    Back catalogue, Hjalmar Söderberg, FörvillelserThere was a time around 1900 when young European authors were fond of describing the daily routine of young European bachelors in their twenties, with a focus on boredom, money, and erotic escapades. Their protagonists were neither rich nor poor, neither interesting nor particularly dull, just young fellows from good families idling along and experimenting with “modern life” in a urban context, even as authors were experimenting with the possibilities of the psychological novel. This fairly repetitive production, whose most enduring specimens are some of Schnitzler’s best stories, typically included at least a debauched friend living on a heritage, a nubile barmaid and/or shop assistant, a distant father figure providing some perspective, and a number of temptations and existential dangers. Compared to post-war descriptions of the Paris or Berlin movida, these coming-of-age novels from the 1890s feel rather innocent and provincial, but they expressed the genuine anguish of a lost generation avant la lettre, growing up in an age of spiritual disarray.

    ...
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    Mer, 26/02/2014 - 12:30

    Back CatalogueIf you are anything like me, as a child you have often wondered what that huge, shapeless, hulking blotch, the Ottoman Empire was doing on the map in the history book, how it got there in the first place, and why teachers kept calling it an ailing giant, seemingly heir to decay right from day one. Later, after getting acquainted with other menacing silhouettes – the Soviet Union and Communist China, for example –, you have occasionally wondered what it was like to live in that Empire, under the rule of people from a vague Middle East who inevitably came across as funny to an Italian kid, because they sounded like “the eight-handed ones”. What were men and women up to in that boneless, gelatinous country of which nothing was known save its nicknames – “the sick man of Europe” –, how were they filling their monotonous days and nights of incessant downfall?

    Through the power of literature, this and other musings can find a rewarding answer. Yugoslavian master Meša Selimović’s novel The Fortress (1970), written in what was then known as Serbo-Croatian, is an excellent place to start. Set in the aftermath of war with Russia, not a war in particular, just some war, in some...

Il Blog

Il blog Sul Romanzo nasce nell’aprile del 2009 e nell’ottobre del medesimo anno diventa collettivo. Decine i collaboratori da tutta Italia. Numerose le iniziative e le partecipazioni a eventi culturali. Un progetto che crede nella forza delle parole e della letteratura. Uno sguardo continuo sul mondo contemporaneo dell’editoria e sulla qualità letteraria, la convinzione che la lettura sia un modo per sentirsi anzitutto cittadini liberi di scegliere con maggior consapevolezza.

La Webzine

La webzine Sul Romanzo nasce all’inizio del 2010, fra tante telefonate, mail e folli progetti, solo in parte finora realizzati. Scrivono oggi nella rivista alcune delle migliori penne del blog, donando una vista ampia e profonda a temi di letteratura, editoria e scrittura. Sono affrontati anche altri aspetti della cultura in generale, con un occhio critico verso la società contemporanea. Per ora la webzine rimane nei bit informatici, l’obiettivo è migliorarla prima di ulteriori sviluppi.

L’agenzia letteraria

L’agenzia letteraria Sul Romanzo nasce nel dicembre del 2010 per fornire a privati e aziende numerosi servizi, divisi in tre sezioni: editoria, web ed eventi. Un team di professionisti del settore che affianca studi ed esperienze strutturate nel tempo, in grado di garantire qualità e prezzi vantaggiosi nel mercato. Un ponte fra autori, case editrici e lettori, perché la strada del successo d’un libro si scrive in primo luogo con una strategia di percorso, come la scelta di affidarsi agli addetti ai lavori.